Blog

Mi imádunk mindent amit hűteni kell. Egy hűsítő fagyis autó sztori.


Kastenwagen zum Kühlfahrzeug umbauen

Fagyis autó: egy hűsítő sztori

Fagyis autó először 1918-ban járt közúton, amit a chicagói Walker Electric Vehicle Co. elektromos és dízel-elektromos hibrid fagylaltos teherautókat gyártott.

Nyakunkon a nyár, készülhetünk a hőségre. Egyre többen rakatják rendbe autójukban a klímát, de megnő a kereslet a kabriók iránt is. Pedig ezek mind félmegoldások. Ha valaki kellemesen szeretne utazni nagy melegben, annak ideális megoldás pusztán a fagyis autó lehet. Gondoltuk volna, hogy a jópofa ötlet – miszerint a finom jeges csemegét egészen a vásárló szájáig, háztól-házig kell vinni – már az 1920-as években felvetődött a Walls Ice Cream Company vezetőiben? 1924-től háromkerekű triciklis flottával terítették a fagylaltot és állítólag egész szép bevételt könyvelhettek el a furcsa üzletágból.

Sőt, fagyit szállítottak már előbb is közúton, hisz 1918-ban a chicagói Walker Electric Vehicle Co. elektromos és dízel-elektromos hibrid fagylaltos teherautókat gyártott, melyek egészen az 1940-es évekig szolgálták a jégkrémre vágyókat. Jópofa adat, hogy teherautóik üresen megfutották a „szédítő” 20 km/h-s sebességet is, míg jégkrémmel telepakolva a végsebesség lecsökkent 15 km/h-ra, a hatótávolságuk pedig olyan 65-80 kilométer volt egy feltöltéssel.

Good Humor fagyis autó

Aztán ott van a máig prosperáló Good Humor nevű amerikai cég, akik 1920-ban már 12 darab, hűtőládával és csengettyűvel felszerelt járművel terítették a jégkrémet. Majd később az ő flottájukat gazdagították az igen szemrevaló, amolyan elhúzható „targatetős” Chevrolet és Ford furgonok is. Érdekességként figyeljük meg, hogy a járműveket az oldalukból kihajtható, a megállást jelző karos figyelmeztető táblákkal láttak el és a kiszolgálás minden esetben a jobb oldalon történt, illetve nem volt oldalsó ajtó, hogy így csökkentsék a gyalogos balesetek számát.

Jópofa, hogy a cég logójában a mai napig megtalálható a jégkrémek kiszállítására utaló fagyis autó rajza – annak ellenére, hogy 1976-ban eladták a flottájukat. És szerencsére az egyik utolsó, ajtó nélküli 1969-es Ford F250-es gépüket restaurálták 2011-ben, így a szerencsések testközelből megcsodálhatják a különleges járművet, mely oldalát az eredeti égetett porcelán felirat díszíti, amit éjjel lámpák világítanak meg, ahogy régen is tették.

Utánfutós fagyis autó

Nagyon szellemes megoldás volt, hogy néhány járműhöz még utánfutót is kapcsoltak, így lehetővé vált, hogy a forgalmas városrészeknél – például strandoknál – az utánfutót lekapcsolva egész nap árulhassák egyhelyben is a finomságokat, miközben a terítő jármű is bejárhatta szokásos útvonalát. A nap végén pedig a furgon sofőrje felvette az utánfutóval áruló kollégát és együtt mentek új munícióért.

De nem ez volt az egyetlen nagy dobása a vállalatnak. A Fordtól rendeltek speciális furgonokat, melyeknek az A-oszloptól hátrafelé hiányzott a felépítménye, így lehetőség nyílt a Hackney Bothers céggel speciálisan a fagylalt árusítására alkalmas hátsó traktust készíttetni. Hatékony szigeteléssel, az árusításra alkalmas pilótafülkével, hőtároló elemekkel és a 220 Voltos hálózathoz csatlakoztatható hűtőkompresszorokkal. Ennek eredményeként az éjjel mínusz 20 Celsius fokra lehűtött tároló rész egész nap fagypont alatt tartotta az árut, ráadásul zajos működésű hűtőkompresszor és segédenergia nélkül.

Ellentétben például a stílusosan vaníliakrém színben pompázó, igen mutatós 50-es évekbeli Divco teherautókkal. Nagyteljesítményű hűtői ugyan akkor is dolgozhattak, ha a jármű állt, viszont cserébe hallgatni kellett a rendszer működését. Pozitívumként érdemes megemlíteni, hogy ennek a modellnek már igen praktikus, hátra csúsztatható oldalajtai voltak.

Fagyis autó kis cégeknél

Persze a jégkrém árusítást lehet kicsiben is kezdeni, nem csak hatalmas flottával. Ahogy az érdekes történetű Liberty Ice Cream Company tette. Megalapítói olasz bevándorlóként először Londonban kezdték a fagyis autó üzemeltetését a 70-es években, és megdöbbentő módon máig működtetik a leszármazottak az eredeti, restaurált, kézzel festett feliratokkal díszített 1953-as fagylaltos kocsijukat.

Nem maradhat ki a sorból olyan luxusmodell sem, mint a Rolls-Royce 20 HP. A guruló szobrot eredetileg egy spanyol úriembernek építették 1923-ban, és csak 1937-ben, többszöri tulajdonosváltás után alakították át jégkrémes autóvá, hogy a háborús időket leszámítva egészen az ötvenes évekig szolgálja töretlenül a kiváltságos publikumot. Érdekessége az öreg hölgynek, hogy egyedül a karosszériáját kellett restaurálni, így kölcsönözhető autóként munkát vállal napjainkban is a S. Luca jégkrémkészítő manufaktúránál.

 

 

 

Azóta persze nagyot fordult a világ. Manapság eme csodás finomság bárhol és bármikor elérhető, szállításuk is jelentősen könnyebb lett a fagylaltszállító autók segítségével. Amennyiben egy fagylaltszállító vagy egy  hűtőautó beszerzésében gondolkodsz, keress minket bizalommal, – ebben mi vagyunk a legjobbak.

 

Olvasd el cikkünket a 2018-as Év fagylaltjáról is. Bemutatjuk a rendezvényt, fényképes beszámolónkban megtekinthetitek milyen különdíjakkal jutalmaztuk a nyerteseket!

Olvasd el cikkünket a fagylalt történetéről is, tudd meg mit nyalt Mátyás király.

Nézd meg, hogy néz ki egy Autotherm fagyis és süteményszállító autó.

 

Üdvözlettel,

vastag-peter-round

Vastag Péter

 

 

FRISS HÍREK ELSŐ KÉZBŐL!

TUDNI SZERETNÉD, HOGYAN ZAJLANAK EGY HŰTŐAUTÓS CÉG MINDENNAPJAI?

NEM SZERETNÉL LEMARADNI A LEGFRISSEBB ÚJÍTÁSOKRÓL?

BÁRMILYEN A SZÁLLÍTÁS SORÁN HŰTÉST IGÉNYLŐ TERMÉKET FORGALMAZOL?

Kövesd mindennapjainkat a Facebookon, ne maradj le megrendelőink véleményeiről, a legjobb tippekről tőlünk Neked!

 

 

 

 

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

Minden, amit egy hűtőautóról érdemes tudni
Töltsd le most INGYENES tanulmányunkat!

Bónusz fejezet: 3 ordító jel, amiről felismered a sufnituning kivitelezőket!