A legszebb magyar csőrös hűtőkocsi
A legszebb magyar csőrös hűtőkocsi
Ritkán esik szó a hazai teherautó-gyártásról, pedig egy időben korszerű gyártmányokat produkált. Ilyen volt ez a Csepel 524.10-es hűtőkocsi is, melyet városi, illetve regionális áruszállításra terveztek.
A járművet közepes teherbírású, közúti D450-es alvázára építették. Orrán ott díszelgett a Csepel Autógyár jellegzetes, vörös csillagos emblémája. Ami első látásra szokatlannak tűnhet, az a jókora puttony a kabin mögött. A 6,85 méter hosszú teherautóra ugyanis egy 4,1 méter hosszú, 2,36 méter széles hűtőkocsi felépítményt terveztek, mellyel a jármű magassága elérte a 3,18 métert. A magasságot persze nem kis mértékben növelte a dupla falú tető.
A speciális, dupla falú hűtőfelépítmény szigetelését 150 milliméter vastag, Hungarocell lapokból oldották meg. A 350 kilogrammos, nyugatnémet Escher Wyss gyártmányú, 4 kW-os hűtőegység a felépítmény utaskabin felőli oldalában kapott helyet. Ez az eszköz +30 fokos külső hőmérséklet esetén is képes volt tartani a -20 Celsius-fokos hőmérsékletet a 12 köbméteres raktérrel rendelkező felépítményben. A hűtőegység álló helyzetben is tudott gondoskodni az áruk hűtéséről az elektromotornak köszönhetően, míg menet közben egy, a motorhoz csatlakoztatott hidraulikus hajtás biztosította a hűtőegység generátorának működését.
A hőmérséklet beállítására egy, a kabin belső falára szerelt elektromos kapcsolószekrényben elhelyezett kontrolpanel szolgált.
A hűtőkocsi felépítmény belső oldalfalait, valamint a padlót könnyen tisztítható farácsokkal borították be. A ki- és berakodást egy 1200×1600 milliméteres egyszárnyú, hőszigeteléssel ellátott hátsó ajtón keresztül lehetett végezni. A feljutást segítették a széles lépcsőfokok, melyek alatt praktikusan el tudták helyezni a pótkereket is.
A magyar hűtőkocsi gyártó mérnökei a külső megjelenésre is adtak.
A háromfős fülke színe mindenhol, harmonikusan köszön vissza: színre festették többek között a lökhárítót, a teljes felépítményt, illetve a felniket is. A hűtőkocsi alapvetően exportra készült, prospektusát angolra is lefordították. Hogy mennyit gyártottak belőle, pontosan nem tudni, de ha esetleg a kedves olvasónak van erről információja, akkor feltétlen ossza meg velünk.
Az első Csepel teherautó 1950. április 3-án készült el.
A korabeli fáma szerint Rákosi Mátyás sógornője, Bíró Ferencné, a Csepel Autógyár akkori igazgatója nyomban ki is próbálta a járművet. A vállalat első gyártmányából, a D-350-esből később közel 2 ezer darabot értékesítettek a volt KGST-országokban. Mindez egy több évtizeden átívelő sikertörténetet alapozott meg. A 60-as évekre a gyártó már nemcsak hagyományos, hanem speciális felhasználású változatokat is kínált.
Forrás: vezess.hu
Olvasd el egy modern hűtőkocsi műszaki adatait itt.
Nézd meg hűtőautó átalakításainkat képgalériánkban.
Nézd meg, hogy néz ki egy Autotherm fagyis és süteményszállító autó.
Üdvözlettel,
Vastag Péter
FRISS HÍREK ELSŐ KÉZBŐL!
TUDNI SZERETNÉD, HOGYAN ZAJLANAK EGY HŰTŐAUTÓS CÉG MINDENNAPJAI?
NEM SZERETNÉL LEMARADNI A LEGFRISSEBB ÚJÍTÁSOKRÓL?
BÁRMILYEN A SZÁLLÍTÁS SORÁN HŰTÉST IGÉNYLŐ TERMÉKET FORGALMAZOL?
Kövesd mindennapjainkat a Facebookon, ne maradj le megrendelőink véleményeiről, a legjobb tippekről tőlünk Neked!