Blog

Az EKÁER-ről bla-bla-mentesen


Ez most az egyik legtöbbeket foglalkoztató téma és sok-sok homály fedi, főleg miután az alap rendszer megváltozott és egyre többeket érint.

A kezdeti aggodalom után, meg is nyugodott minden 3,5 –es kategória alatti fuvarozó, hogy ez egy olyan „dolog”, ami szinte csak a nagyautósokat érinti. Persze voltak innen-onnan hírek tervekről, mendemondák és összeesküvés elméletek, de igazából ezeket csak megmosolyogtuk, nem hittük el, hogy megtörténhet.

Nézzük pontosan a törvényt:

22/E. § (1) Útdíj köteles gépjárművel, továbbá a 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó, e törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletben meghatározott termékértékesítést, termékbeszerzést, egyéb célú termékmozgatást kizárólag érvényes Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (a továbbiakban: EKAER) számmal rendelkező adózó folytathat.

Mit is jelent ez? A módosítás alapján 2016. augusztus 1-től EKÁER bejelentési kötelezettséggel jár, ha a kockázatos és a nem kockázatos (!) terméket nem útdíj köteles – tehát 3,5 tonnás vagy az alatti kisteherautóval – fuvarozzák, abba az esetben, ha a gépjármű össztömege a felrakodást követően meghaladja a 3,5 tonnát.
Nézzünk egy példát. A fuvarozó megpakolja a járművét úgy, hogy azt mérlegelve nem lépi túl a 3,5 tonna össztömeget. Mivel a járművekbe jellemzően kis hasznos tömeget rakhat be, szinte üresen tud elindulni. Egy -20 C° -os hűtős kisteherautó esetében ez a rakodható hasznos tömeg gyártótól függően 600…200 kg is lehet. Ez egy raklap hús…

Ha ugyanez a fuvarozó megpakolja a járművét úgy, hogy kihasználja annak geometriai és műszaki terhelhetőségi paramétereit, tehát rakományként 1000…1500…2000 kg –ot is elvisz, akkor érdekes helyzetbe kerül. Kis matekozás és látható hogy a jármű túllépi a 3500 kg –os jármű össztömeget, azaz az EKÁER hatálya alá kerül. Mit lehet ekkor tenni?

Ha bejelenti önmagát, akkor azzal kell számolnia, hogy „önként” jelezte a mindet látó rendszer felé, hogy túlterheléssel jár. Amint áthalad egy útdíj rendszer ellenőrző vagy egy VÉDA kamera alatt a nyilvántartásba felvezetett forgalmi engedély adatok alapján gyorsan kiderül, hogy amekkora rakományt bejelentett, azt nem is viheti túlterhelés nélkül és már postán is a csekk… Mi a másik lehetőség?

Nem jelenti be önmagát, vagy esetleg csak annyit jelent be, amit a kisteherautójával a forgalmi engedély szerint fuvarozhat. Mi történik ekkor? A mindent látó kamerák nem okoznak problémát, de a fuvarlevél és az egyre gyakoribb útszéli tengelysúly és ezzel együtt a jármű össztömeg mérés, ami eddig a nagyteherautók „kiváltsága” volt, azonnal nagy bajt hoz elő.

Először is, ha az EKÁER bejelentés és a valóság nem fedi egymást, akkor az érvényes jogszabályok szerint a bejelentett és a ténylegesen fuvarozott áru értékének 40% -ig terjedő mulasztási bírság szabható ki, másodszor a fuvaros helyszíni bírságra számíthat a túlterhelt jármű miatt. Ez akkor is igaz, ha semmit nem jelentett be, de be kellett volna.

Az útszéli tengelysúly, össztömeg mérés magában hordoz még egy veszélyt. Nézzük azt az esetet, amikor a fuvarozó a járművet forgalmi engedély szerinti megengedett maximális össztömegig rakodta. Ehhez kiindulási alapként a jármű saját tömegét veszi alapul, ami jogszabály szerint a jármű üres tömege, a 90% -ig feltöltött üzemanyagtartállyal. Tehát a maradó rakomány tömeg az, ami az össztömegig még megmarad. Ha nagyon precízen nézzük, akkor a sofőr és az esetleges utasok és egyéb személyes holmik tömegét is figyelembe kell venni. A fuvarozó rááll a mérlegre és kiderül mégis túlsúlyos, tehát több mint a megengedett össztömeg. Hibahatár természetesen van, de sok esetben ilyenkor derül fény arra, hogy a forgalmiban szereplő adat kozmetikázott, magyarul hogy többet lehessen legálisan rakodni a jármű össztömege nem a tényleges mérésen alapul.

Javaslatom a fuvarozóknak, hogy mérjék meg rakomány nélkül az autóját, hogy ezzel tudjon számolni. A legfontosabb hogy az EKÁER rendszer kiterjesztése és a különböző, fenti kifejtett környezeti hatások miatt el kell gondolkodni a fuvarozási rendszer ismételt átalakulásán. Úgy látom a jövőt, hogy egyre többen fogják képezni a sofőrjeiket, a meglévő B kategóriás jogosítványok mellé többeknél bekerül a +E kategória is, hogy ezzel a meglévő kisteherautó maga után húzva egy pótkocsit ugyanazt vagy még több rakomány tömeget szállíthassanak. Úgy gondolom, egyre több un. kisnyerges szerelvény jelenik meg útjainkon – ez szintén B+E jogosítvánnyal vezethető – melyek alapja egy 3,5 tonnás kisteherautó és egy hozzá kapcsolt kis nyerges félpótkocsi, amik 6…6,5…7,5 tonnás szerelvény össztömeggel kellően nagy hasznos tömeggel vezethetők.

Üdvözlettel:

NIM_9764

Radó Attila
okleveles járműmérnök

e-mail: rado.attila@autotherm.hu
telefon: 0620 336 7711

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

Minden, amit egy hűtőautóról érdemes tudni
Töltsd le most INGYENES tanulmányunkat!

Bónusz fejezet: 3 ordító jel, amiről felismered a sufnituning kivitelezőket!