Blog

A hűtőközegek viselkedése közti különbség


hutokozegek

A raktérhűtés technológiában alkalmazott  hűtőközegek másként viselkednek hő- és nyomásváltozás hatására. Jól szemléltethető a különbség a közismert benzines-dízel motor példával. Míg a benzines motornak nagy a forgatónyomatéka, addig a dízel nagy fordulatszám mellett is hatékony. Mindemellett ezek belsőégésű motorok. Ismerjük meg a kétféle hűtőközeg tulajdonságait is!

Hűtőközegek

Az R134a típusú hűtőközeget a „normál hűtéshez” alkalmazzák a raktérhűtés technológiában. A „normál hűtés” azt jelenti, hogy a hűtött tér hőmérsékletét nem kell 0 °C alá csökkenteni. (Ezt a hűtőközeget használják az autóklímákban is.) Amennyiben alacsonyabb hőfok van a hűtött térben, a kompresszorba visszatérő gáz nyomása a csökkenő hőmérséklet arányában oly mértékben lecsökken, hogy a rendszerben keringő közeg nem tud megfelelő hatékonysággal dolgozni.

Amennyiben alacsonyabb hőfokot szeretnénk a raktérben – például fagyasztott termék szállításakor – az R404a hűtőközeg, vagy annak környezet barát változata az R452a lesz az, amivel a fagypont alatti hőmérséklet biztosítható. Ennek az anyagnak magasabbak a nyomás viszonyai, ezért alacsonyabb visszatérő gáz hőmérséklet ellenére is megfelelő a nyomása ahhoz, hogy a kompresszor tudjon gázt szállítani. Felmerülhet a kérdés, hogy ilyen körülmények mellett mi történik, ha magas a raktér, illetve alacsony a visszatérő gáz hőmérséklet? Nem emelkedik-e túl magasra a gáz nyomása? A nyomás magas lesz ilyen esetben, de a gyártó cégek olyan nyomás és áramlás szabályozó szelepeket építenek be a raktérbe, amelyek a rendszernyomásokat kritikus helyzetekben is optimalizálni képesek.

A raktérhűtésnél a legfontosabb tényező a hatásfok.

Kijelenthetjük, hogy akkor lehet megfelelő hatásfokkal hűteni, ha megfelelő hűtőközeggel üzemelő berendezést alkalmazzuk. A megfelelő hűtőközegek használata a hűtőgép élettartamát is növeli. Fontos megjegyezni, hogy a készülékek hűtéstechnikai berendezései, a nyomás szabályozók, az adagoló szelepek egy adott hűtőközegre vannak beállítva, ezért a gáz típusát cserélni, másikat beletölteni nem javasolt, ráadásul az átállítás az esetek zömében nem gazdaságos. Visszatérve a benzines és a dízel motor példához, az alacsonyabb árra hivatkozva nem tankolhatunk benzines autóba dízel üzemanyagot.

Kérje ajánlatunkat egy kötelező hűtöközeg szivárgásvizsgálatra most!

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

Minden, amit egy hűtőautóról érdemes tudni
Töltsd le most INGYENES tanulmányunkat!

Bónusz fejezet: 3 ordító jel, amiről felismered a sufnituning kivitelezőket!