Blog

Elektromos autók – akár hűtött raktérrel is


 

Rendeld meg most, itt a link alatt!

Az innováció, a folyamatos fejlődés minden magára valamit is adó gyártónak fontos feladata. Az AUTOTHERM méretét tekintve eltörpül az olyan óriáscégekhez képest, mint a Carrier, a Thermokig, vagy a Zanotti, mégis, a saját határainkon belül mi is folyamatosan egyre jobb megoldásokat keresünk egy-egy probléma megoldására, illetve próbálunk felkészülni olyan változásokra, amelyek már a közeljövőben bekövetkezhetnek a hűtőautó iparágban. Mostanában a cég vezetése egyre többször gondolkodik azon, hogy miként lehet egy villanyautó hűtős átalakítását megoldani? Lehet, hogy nem holnap fogják behozni hozzánk az első ilyen járművet, de nincs kétségünk afelől, hogy nemsokára eljön az a nap.

carrier-neos-1Egy elektromos meghajtású kisteherautó hűtős átalakításánál a legalapvetőbb kérdés, amellyel foglalkoznunk kell, hogy mennyi villamos energia áll rendelkezésre az autó akkumulátoraiban a hűtésre? Tudjuk, hogy a mai elektromos autók többsége lényegesen kisebb hatótávolsággal rendelkezik, mint a benzines vagy dízel hajtású „hagyományos” gépjárművek. Mi történik, ha a jelenleg még csak korlátozott energiatartalékot biztosítani képes akkumulátorokra ráépítünk egy hűtőberendezést? Nem csökken-e drasztikusan a hűtött elektromos szállítóeszköz hatótávolsága a raktér hűtése közben?

nissan-leaf

A Nissan Leaf egy olyan, már ma is vásárolható elektromos autó, melynek raktere alkalmas a hűtős átalakításra. Nézzük a Leaf adatait!

A nagyobbik változat 30 KWh akkumulátor blokkal felszerelt, tehát összesen 30 000 W energiából kellene egyrészt a gépjárművet mozgatni, másrészt a rakteret hűteni. A Nissan cég hivatalosan 150 Wh/km adatot ad meg a jármű fogyasztásaként. Könnyű kiszámolni, hogy az adatok alapján a Nissan hatótávolsága 200 km (a gyár egyébként 250 km-t ad meg). Ha a 200 km-es úton a jármű átlagsebessége 100 km/óra, akkor az út megtételéhez szükséges idő 2 óra.

carrier-neos-1Ha 2 órán keresztül hűteni szeretnénk a rakteret, akkor egy Carrier NEOS típusú, elektromos árammal működő berendezés használata esetén a következő adatokkal számolhatunk: a NEOS áramfelvétele 70A 12 voltos egyenáramú hálózaton. Ez 840 W energiaigényt jelent óránként, két órás üzemidőt figyelembe véve pedig 1680 W-ot. Tehát a Nissan Leafre szerelt Carrier NEOS hűtő két órás üzemidő alatt a 30 000 Wh-ból 200 1680 Wh-t, a teljes energia 5,6%-át fogja hűtésre elhasználni, Ez azt is jelenti, hogy ugyanennyivel, 5,6%-kal rövidebb lesz az egy töltéssel megtehető hatótávolság is.

A Nissan LEAF-es példa egy 3m3-es raktérre egy 0 ºC-on 1100 W hűtőteljesítményű hűtőre érvényes. Ugyanez a hűtő jó szigetelés mellett akár egy 8m3-es raktérre is alkalmas lehet 0 és +5 ºC között. Ha –18C-os fagyasztott rakteret szeretnénk, akkor maximum 3m3-es raktér képzelhető el. „Életképes” megoldás – nem túlzottan nagy energiaigénnyel.

Az árammal hajtott haszongépjárművek hűtős átalakítása ugrásszerűen megnőhetne abban az esetben, ha a nagy autógyártók egy szabályozott csatlakozási pontot helyeznének el a gépjárművekben. Magyarországon az lenne kézenfekvő megoldás, ha ezek a csatlakozási pontok 230V/50Hz áramhoz lennének kialakítva. Sajnos jelenleg még semmilyen információ sincs birtokukban azzal kapcsolatban, hogy az autógyártók tervezik-e ilyen megoldás beszerelését a villany haszongépjárművekbe. Nem valószínű, hogy a hálózati feszültségek harmonizációját az autógyártók fogják megvalósítani, de szerencsére bízhatunk abban, hogy ha ők nem is, de a hűtőgép gyártók megoldást kínálnak majd. Az elektromos autók gyártása napjainkban olyan robbanásszerűen fejlődik, hogy reális az esély, hogy nagyon rövid időn belül kész megoldás lesz a csatlakozási pontok kialakítására.

Nagyobb rakterek hűtése esetén is megvalósítható az elektromos gépjárművek hűtős átalakítása, ilyen esetben nem NEOS hűtőberendezés kerülne beépítésre, hanem egy Carrier PULSOR. Ennek nagyobb, 2000–3000 W körüli a teljesítménye, ehhez természetesen nagyobb teljesítményű akkumulátor blokkra is szükség van, ami egyébként a nagyobb hatótávolság eléréséhez is feltétlenül szükséges.

Az Autothermnél úgy gondoljuk, a villanyautók hűtős átalakítása a közeljövőben megvalósuló műszaki újdonság. Várjuk az elektromos csatlakoztatás gyári megoldását a Carrier-től, és biztosak vagyunk benne, hogy hamarosan számukra is elérhetővé válik ez a lehetőség. Viszont ha addig is bármelyik ügyfelünk elektromos haszongépjármű hűtős átalakításával keres meg minket, biztos lehet benne, hogy már most, a gyári megoldások megérkezése előtt, képesek vagyunk műszaki kockázatok nélkül egy ilyen átalakítás megtervezésére és kivitelezésére úgy, hogy a munka elvégzése után egy megbízhatóan működő hűtőrendszert bocsátunk az ügyfél rendelkezésére.

Szerző:

vastag-peter-round

Vastag Péter

az AUTOTHERM termékfejlesztője

 

 

Share :
Related Posts

Leave Your Comment

Minden, amit egy hűtőautóról érdemes tudni
Töltsd le most INGYENES tanulmányunkat!

Bónusz fejezet: 3 ordító jel, amiről felismered a sufnituning kivitelezőket!